Hé, ken je me nog? De nieuwe campagne van Aidsfonds.

aaEen debiele actie’, aldus advocaat Oscar Hammerstein over de nieuwe campagne van Aidsfonds. Heeft hij gelijk? Is het filmpje echt zo stigmatiserend voor mensen met hiv? Blogredacteur Joep Heldoorn komt tot een oordeel.

In de campagne ‘Het virus dreigt te winnen‘ word je als lezer/kijker door het hiv-virus zelf aangesproken. De vet/cursief gedrukte zinnen hieronder, vormen tezamen de integrale tekst van het veelbesproken filmpje dat Aidsfonds lanceerde tijdens Wereldaidsdag. Het commentaar is van Joep.

ken je me nog? Je was me vergeten, hè? Dat is het mooie van een virus. Ik ben onzichtbaar, maar zit zeker niet stil. Sinds kort ben ik weer helemaal terug; de zaken liepen nog nooit zo lekker. Het aantal infecties neemt op een aantal plaatsen in de wereld zeker toe. Maar wat betreft Nederland is dit klinkklare onzin. Het aantal nieuwe infecties in ons land daalt juist – hoe langzaam ook. En dit aantal zou verder kunnen dalen door PrEP breder beschikbaar te stellen. Door informatie slechts selectief aan te bieden, wordt een verkeerde voorstelling van zaken gegeven.

Ik heb overal  machtige vrienden. Zij houden de zwakken kwetsbaar. Geen idee waar Aidsfonds het over heeft. Wellicht is dit niets meer dan een vage verwijzing naar onderdrukking en kwetsbaarheid, slechts bedoeld om potentiële donateurs over de streep te trekken.

Ik duik overal op. Grenzen interesseren me niet. Ik pak ze allemaal. Homo’s, hetero’s; ik maak geen onderscheid. Hiv als de sluipmoordenaar die elk moment toe kan slaan. Op enig moment toe zál slaan zelfs. Opnieuw wordt mensen hier nodeloos schrik aangejaagd. Er zijn allerlei manieren om je tegen hiv te beschermen; tijdige behandeling voorkomt virusoverdracht en PrEP wordt hopelijk spoedig dagelijkse kost voor mensen die verhoogd risico lopen. De meeste mensen krijgen géén hiv. Trouwens, hiv lijkt het alleenrecht te hebben op zo’n woord als ‘opduiken’. Diabetes en griep duiken nooit op; die zijn er gewoon. Dit begint op ordinair effectbejag te lijken.

Ik ben ’s werelds grootste ladykiller. ik vermoord zo’n 300 kinderen per dag. Ze kennen me, maar ze zijn weerloos. Onderzoek, voorlichting, alles wordt minder. De vermoeidheid slaat toe, maar niet bij mij. Ik woeker door en verspreid me. Ik ben nu gevaarlijker dan ooit. Om er zeker van te zijn dat de boodschap overkomt, krijgt de kijker nog wat beelden voorgeschoteld van een middeleeuwse begraafplaats. De dreigende muziek zwelt aan en garandeert maximale inprenting van de boodschap ‘aan hiv ga je dood’. Let in dit verband ook op de woorden ‘vermoeidheid’; ‘verspreiding’, ‘woekeren’ en ‘gevaarlijker dan ooit’. Alsof we weer in de jaren tachtig zijn beland en een nieuwe aidsepidemie onafwendbaar is.

De waarheid is dat de relatie tussen hiv en de dood ontbreekt. Hiv is een chronische ziekte geworden. Mensen gaan dood doordat ze geen toegang hebben tot goede gezondheidszorg  en verstoken blijven van geneesmiddelen – waaronder hiv-remmers. Aids is allereerst een symptoom van armoede en van gebrek aan betaalbare gezondheidszorg. It’s not the hiv, it’s the economy, stupid!

Aids doodt drie keer zoveel mensen als in 1990. Het virus dreigt te winnen. Steun Aidsfonds. Wederom springt Aidsfonds hier selectief met de feiten om. De piek ligt namelijk al tien jaar achter ons. Het virus dreigt helemaal niet te winnen. Een sterk staaltje ‘framing’, zoals in de Volkskrant terecht werd opgemerkt.

Aidsfonds creëert met deze campagne een beeld van hiv dat niets te maken heeft met hiv anno 2016. Door hiv neer te zetten als meedogenloze killer – een soort ‘pest 2.0’ – verergert Aidsfonds het stigma dat hiv aankleeft. Veel mensen met hiv hebben last van dat stigma. Daarnaast kent Aidsfonds de negatieve invloed van stigmatisering op hiv-preventie. Wie wil zich nou laten testen als de uitkomst kan zijn dat je een gevaarlijke sluipmoordenaar in je hebt die hoe dan ook toe zal slaan?

Aidsfonds vindt kennelijk dat het doel de middelen heiligt. Als man met hiv ben ik een andere mening toegedaan. Stigmatisering is niet in het belang van hiv-preventie. En al helemaal niet in het belang van mensen met hiv.

6 Reacties
Reacties
  1. 100% mee eens!

    Ånske George de Boer on 5 december 2016 Reageer op deze reactie
  2. Goede reactie op deze stigmatiserende campagne!

    Wiebe van der Woude on 6 december 2016 Reageer op deze reactie
  3. Ik stond met verbazing naar te kijken. Ik snap werkelijk niet hoe een organisatie zoals het AIDSFONDS kan denken dat zo’n campagne okay is en niet stigmatiserend is. Tegenwoordig gebruiken veel organisaties de naam AIDS niet meer in hun tenaamstelling en hier ook moet het AIDSFONDS anders zijn. De campagne is werkelijk niet te geloven. Er is iets mis met het hoofd van zo’n organisatie die zoiets laat gebeuren. Ik ben hier ontzettend boos over. Wat een heel erg 1980 denkt patroon, bah!

    Rick on 6 december 2016 Reageer op deze reactie
  4. Ben uitermate geschokt over de mentaliteit die blijkbaar richting gevend is bij de huidige ‘top’ van het AIDS Fonds. Het doet me denken aan de Middeleeuwen waar de Lepralijders werden weggezet als killers. Ben het helemaal met Joep Heldoorn eens. Het zou mevr van Deth, Femke Halsema c.s. sieren zich publiekelijk te verantwoorden voor hun wandaden (salaris directie incluis)’
    Hans Moerkerk-Amsterdam
    langgeleden een van de initiatiefnemers van een ander HIV beleid.

    • Klopt, alleen de ratels waarmee zieken in de middeleeuwen hun komst aankondigden, ontbraken er nog aan :-)
      Campagne gelukkig van de baan, geld helaas over de balk gesmeten door mensen die een klein godsvermogen verdienen met …..eh…….ja, met wat eigenlijk?

      Joep Heldoorn on 13 december 2016
  5. Op 20 december heeft het AIDS Fonds haar donateurs proberen uit te leggen waarom ze hun actie hebben stopgezet. Deze uitleg stelt weer het ‘boosaardige’ virus centraal en negeert hun principieel onaanvaardbare stellingname tegen de mensen met HIV. Het wordt tijd dat de strijdbijl wordt opgepakt; ze willen het niet begrijpen!

Laat een reactie achter